Pan na włościach, czyli gdzie postawić bloga aby osiągnąć sukces

Paź 1, 2017 | Webmastering, Wordpress

Klamka zapadła. Mamy czas, mamy chęci, mamy pomysły! Czas stworzyć bloga! Będą czytały go miliony, staniemy się rozpoznawalnym influencerem a firmy z naszej branży będą konkurować o to abyśmy chociaż wspomnieli o ich produktach! Piękna wizja, do realizacji której brakuje jedynie stworzenia własnej strony. Będzie piękna, wypełniona treściami! Będziemy na niej nie tylko prezentować siebie ale i zarabiać, zajmując się tym, do czego zostaliśmy powołani! Ale ale… czy ten dom na pewno stoi na solidnych fundamentach? Gdzie postawić bloga aby osiągnąć sukces?

Kwestie dotyczące wyglądu i treści strony, którą chcemy zaprezentować światu na pewno należą do jednych z ważniejszych rzeczy, które muszą zostać odpowiednio zaplanowane i jasno określone podczas pierwszych spotkań projektowych. Można je wstępnie opracować już w przytulnym zaciszu własnego umysłu i przekazać osobie, która będzie odpowiedzialna za stworzenie naszej bramy do sławy. Jednak podczas planowania nie można zapomnieć o nie mniej ważnej kwestii, jaką jest to, gdzie ulokujemy nasz serwis. Wbrew pozorom, nie jest to kwestia tak oczywista.

Platformy blogowe

Jeszcze nigdy nie mieliśmy tak wielu możliwości zaistnienia w Sieci. Serwisy różnej maści zapraszają nas do tworzenia własnych blogów, mikroblogów, vlogów, podcastów (chociaż to już jakby nieco umierało), pozwalając na dotarcie do szerszej publiczności w sposób maksymalnie uproszczony. Nie musimy już znać skomplikowanych zaklęć htmla oraz rytuałów php aby zmusić je do współpracy a wszystko to na start możemy mieć za darmo.

Niestety za tą prostotą często idą spore ograniczenia. Dla przykładu posłużę się tu platformą WordPress.com, gdyż stanowi ona idealny przykład pozwalający na zestawienie zalet i wad teoretycznie tego samego systemu zarządzania treścią w wersji usługi platformowej i samodzielnej aplikacji, którą możemy zainstalować na wykupionym hostingu. Jednak większość bolączek „darmowych” platform jest zbliżona, jeśli nie identyczna. Oczywiście nie ma tu żadnego powodu aby mieć im to za złe. Nie oszukujmy się – firmy stojące za ich obsługą nie są organizacjami dobroczynnymi i muszą na czymś zarabiać. Niniejszy wpis ma na celu nie ich krytykę a jedynie pomoc w wyborze czy są najlepszym miejscem do realizowania celów, które sobie postawisz.

WordPress.com stanowi świetne rozwiązanie dla osób, które chcą zobaczyć jak to jest z tym całym blogowaniem i spróbować własnych sił po raz pierwszy lub na starcie nie są nastawione na komercjalizowanie swoich działań. Darmowa wersja pozwala na stworzenie własnej strony, dołączenie do olbrzymiej społeczności oraz nie przejmowanie się niczym prócz pisania postów. Niestety, ta oferta dość szybko staje się ograniczeniem. Na szczęście WordPress.com oferuje także szereg abonamentów rozszerzających możliwości usługi.

Za darmo czy profesjonalnie?

Własną domenę możemy dodać już w pierwszym z nich (14 pln/m-c | 168 pln/rok). Pakiet pozwoli nam także na usunięcie reklam z naszej strony oraz otrzymanie pomocy profesjonalnego supportu.

Jeśli chcemy dodatkowo zarabiać na stronie poprzez umieszczanie  reklam kontekstowych (WordAds), czeka nas już opłata w wysokości 33,25 pln/m-c | 399 pln/rok. Otrzymamy w nim także dostęp do bardziej rozbudowanych możliwości edycji wyglądu serwisu, motywów premium oraz usługi Videopress.

Najbardziej rozbudowany z pakietów (95,75 pln/m-c | 1149 pln/rok) pozwala nam dodatkowo na instalowanie zewnętrznych wtyczek i motywów oraz integracje z Google Analitics i usunięcie brandingu WordPress.com.

Dodatkowo każdy z pakietów zmienia wielkość przestrzeni dyskowej, którą mamy do własnej dyspozycji (kolejno 3, 6, 13 GB a w najwyższym pakiecie – bez ograniczeń).

Podsumowując – aby otrzymać w pełni konfigurowalnego WordPressa musimy wydać ~1150 pln/rok. Zapamiętajcie tę kwotę.

Panie, a na co mnie to?

Zapytacie – po co to wszystko? Nie jest ważne, gdzie postawić bloga, trzeba tylko mieć pewność, że będą na nim pojawiały się treści dobrej jakości a reszta sama się rozwinie. Niestety, przy obecnym poziomie konkurencji w blogosferze nie jest tak różowo a apetyt jedynie rośnie w miarę jedzenia.

Własna domena – stanowi obecnie pierwszy element identyfikujący stronę. Na niej opiera się nie tylko to w jaki sposób użytkownik trafia na stronę ale przede wszystkim – jeśli mówimy o blogu, który ma w pewnym momencie na siebie zarabiać – kwestia pozycjonowania treści w wynikach wyszukiwania i na serwisach społecznościowych (w wielkim skrócie). Jeśli zależy nam na tworzeniu własnej marki – element obowiązkowy. Nie wspominając, że dodatkowo posiadając ją mamy możliwość utworzenia własnych adresów skrzynek pocztowych, co dodatkowo wpływa na kwestie wizerunkowe.

Usunięcie reklam – to chyba dość jasna sprawa. Jeśli chcemy monetyzować stronę, powinniśmy móc na niej zarabiać zamiast oddawać tą możliwość w cudze ręce.

Możliwość zamieszczania własnych reklam – Czy to wspomniany wyżej WordAds czy AdSense od Googla – możliwość podpięcia systemu reklam kontekstowych do bloga stanowi podstawowe narzędzie zarabiania na stronie – chociaż w przypadku blogów powoli się to zmienia (o tym więcej w innym wpisie).

Rozbudowane opcje edycji wyglądu strony / dostęp do motywów premium – nie muszę chyba nikogo przekonywać iż dobry wygląd strony ma niemały wpływ na jej sukces a design stanowi jeden z podstawowych elementów tworzonej marki. Stawianie kolejnego serwisu o wyglądzie, który dubluje wiele innych opartych na tym samym niezmienionym szablonie na dłuższą metę nie tylko nie zaspokoi wymagań estetycznych właściciela a wręcz może poważnie sfrustrować.

Integracja z GAGoogle Analytics to potęzna platforma której podstawowym zadaniem jest śledzenie statystyk dotyczących ruchu na stronie. Jednak tak uproszczona definicja to jak stwierdzenie, że GTX 1080 pozwala grać w gry komputerowe a Wiedźmin zabija potwory. Niby prawda, ale jak wielkie niedopowiedzenie. Możliwości jakie daje nam to narzędzie są nieocenione dla osoby, która chce opracować odpowiednią strategię rozwoju serwisu i pojawiających się na nim treści oraz móc ją na bieżąco kontrolować. Pełny opis podstawowych zalet GA to temat na samodzielny wpis (albo i więcej).

Możliwość instalowania wtyczek i motywów – społeczność zgromadzona wokół CMS WordPress jest ogromna. I nie mam tu na myśli jedynie blogerów. Cała rzesza programistów codziennie tworzy szereg udoskonaleń pozwalających na rozszerzenie swoich stron o dodatkowe funkcjonalności, zarówno darmowe jak i płatne. Możliwość instalowania gotowych rozszerzeń stanowi o sile CMSów i pozwala na obsługę serwisu bez konieczności napisania linijki kodu. Podobnie z szablonami. Owszem – WordPress.com oferuje sporą liczbę doskonałych motywów, jednak na rynku jest wiele takich, których możliwości i wygląd mogą okazać się dla nas niezastąpione (że wspomnę tutaj o fantastycznym Divi od Elegant Themes bez którego nie wyobrażam sobie dzisiaj pracy na WordPressie).

Pan na włościach

Wymienione powyżej funkcjonalności stanowią jedynie czubek góry lodowej możliwości jaką daje nam zainstalowanie w pełni darmowego CMS WordPress (WordPress.org) na wykupionym hostingu. Ale, ale… skoro pełen pakiet na wordpress.com kosztuje ponad 1000 zł rocznie to pewnie i w tym przypadku trzeba przygotować sobie solidny budżet? Nic bardziej mylnego!

Domena – którą i tak musicie wykupić i dodać do kosztów w omawianym wcześniej przykładzie, to w przypadku zwykłej domeny .pl wydatek rzędu 123 pln/rok.

Hosting – na rynku możecie znaleźć bardzo wiele ofert tego rdzaju usług. Temu, na jakie elementy należy zwrócić uwagę przy wyborze  gdzie postawić bloga poświęcony zostanie odrębny wpis, na potrzeby tego artykułu posłużę się przykładem oferty firmy Smarthost, z której sam korzystam i jestem wielkim fanem (dlaczego – zapraszam do przeczytania już niebawem). Najbardziej podstawowa wersja pozwalająca nam na przypięcie własnej domeny (czterech) i postawienie CMS WordPress to wydatek 84,87 pln/rok.

I… jak się uprzeć to tyle. Przy odrobinie chęci cały proces stworzenia strony możecie wykonać sami. Instalacja systemu jest banalnie prosta (poradnik krok po kroku) a i w tej wersji macie dostęp do tysięcy darmowych wtyczek i motywów, które ułatwią cały proces. Całość można zatem zamknąć w kwocie nieco powyżej 200 pln/rok. Ładnie, prawda?

Oczywiście jeśli chcecie, możecie oddać stworzenie strony specjaliście (mrug 😉 ) – zajmie się on nie tylko tymi podstawowymi elementami ale także po dokładnych konsultacjach zadba o dopieszczenie szczegółów, tak aby wszystko było dopięte na ostatni guzik. A nawet jeśli będzie się to wiązało z kosztami – są one jednorazowe, w zalezności od tego czego oczekujecie mogą okazać się znacznie niższe i w przypadku serwisu nastwionego na zarobek – szybko się zwrócić.

To w końcu – gdzie postawić bloga?

Jak napisałem wcześniej – jeśli nie masz zamiaru w najbliższym czasie zarabiać na swojej stronie, chcesz zająć się jedynie „dzieleniem się słowem” to platforma blogowa jest dobrym wyborem.

Jeśli jednak celujesz w nieco bardziej zaawansowane blogowanie, nie chcesz być powstrzymywany przez nałożone ograniczenia i chcesz w ostatecznym rozrachunku nieco zaoszczędzić – strona na własnym hostingu jest zdecydowanie dla Ciebie!

Rafał J. Jurkowski

Rafał J. Jurkowski

Autor

Fascynat mięs, ciężkich sosów oraz swojej żony. Z zawodu i zamiłowania grafik/webmaster. Geek, ojciec, kociarz.

0 komentarzy

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Instalacja Wordpress krok po kroku - poradnik | Yoorko Blog by RJJuk.pl - […] poprzednim wpisie poruszona została kwestia wyboru lokalizacji swojej strony pomiędzy platformą blogową a […]

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pozostań w kontakcie!

Masz jakieś dodatkowe pytania lub uwagi? Chętnie na nie odpowiem!

tel. +48 512 506 490
mail: kontakt[at]rjjuk.pl

10 + 5 =